Aicinām iepazīties ar 2019. gada novembrī Spānijā izstrādāto Eiropas Lauku parlamenta(ELP) manifestu.
ELP ir unikāla partnerība starp 41 nacionālās pilsoniskās sabiedrības organizāciju un 6 Eiropas mēroga darbības tīkliem, kuri strādā, sekmējot lauku attīstību un dzīves kvalitāti. Partnerība aptver lielāko daļu Eiropas, sākot no Islandes līdz Turcijai un no Portugāles līdz Ukrainai, ar plašu ikdienas darbu ikkatrā no valstīm ar ciematu un kopienu jautājumiem.
Eiropas Lauku parlamenta (ELP) Manifests 2019 –
svarīgākās atziņas
Mēs uzskatām, ka Eiropas lauku nākotne ir
dinamiskas, iekļaujošas un ilgtspējīgas lauku kopienas, ko atbalsta
daudzveidīgas un plaukstošas ekonomikas un augstas kvalitātes vides un kultūras
mantojuma efektīva pārvaldība.
Mēs ticam, ka lauku kopienas var būt galvenie
ilgtermiņa veicinātāji pārtikušai, mierīgai un taisnīgai Eiropai un
ilgtspējīgai globālai sabiedrībai. Mūsu mērķis ir veicināt rīcību kopienu un
ciemu līmenī visā Eiropā, radot un spēcinot Eiropas līmeņa lauku kopienu un
ciemu kustību.
APŅEMŠANĀS
Mēs ticam, ka lauku kopienas, nacionālās valdības un
starptautiskās institūcijas, strādājot kopā, var sasniegt Eiropas lauku teritoriju
revitalizāciju, un mēs apņemamies ar savu rīcību turpināt iedzīvināt
vīziju, kas tiek piedāvāta šajā Manifestā.
Mēs, cilvēku
un organizāciju pārstāvji no lauku teritorijām visā Eiropā, esam pieņēmuši šo
Eiropas Lauku Manifestu kā lauku iedzīvotāju vēlmju, centienu un prasību apliecinājumu,
kas iezīmējušās jau kopš 2013. gada dažādās tikšanās, kampaņās un politiskajās diskusijās.
EIROPAS LAUKU TERITORIJAS UN VIENOTAS VĒRTĪBAS
Lauku teritoriju dažādība: Mēs vienlīdz augstu
vērtējam gan Eiropasvienotību, gan lielo lauku teritoriju un
iedzīvotāju dažādību.
Vienotas vērtības: Mēs cildinām kopīgās
vērtības, kas vieno Eiropas iedzīvotājus – demokrātija, vienlīdzība, sociālā
labklājība, ilgtspēja, un kā ietverts ANO ilgtspējīgas attīstības mērķos:
tiesiskums, cilvēktiesību atzīšana un sadarbību kopīgu mērķu sasniegšanai.
Dzīves kvalitāte: Lauku teritorijas ar tajās
esošajiem cilvēkresursiem, kopienām, kultūras un sociālajām aktivitātēm
nodrošina augstvērtīgu dzīves kvalitāti.
TIESĪBAS
Tiesības: Mēs aizstāvam lauku
teritoriju un kopienu tiesības tikt atzītiem no visiem cilvēkiem un Eiropas
institūcijām kā līdzvērtīgiem un tiesīgiem uz tādu pašu dzīves kvalitāti un
tādiem dzīves standartiem kā urbānās vides iedzīvotājiem, kā arī uz pilnvērtīgu
dalību politiskajos procesos. Mēs lūdzam visu darbības mērogu publisko
sektoru ņemt vērā šīs tiesības.
BAŽAS, NEPIECIEŠAMĪBA RĪKOTIES UN ATBALSTS
Bažas par lauku teritorijās esošo vērtību un apstākļu novērtēšanu: Mēs esam nobažījušies par “urbānās un izaugsmes” domāšanas dominanci
politiskajās diskusijās par attīstību.Eiropas lauku iedzīvotājus
un kopienas satrauc arī ierobežotās iespējas lauku teritoriju ekonomisko aktivitāšu
dažādošani, izaugsmes iespēju trūkums, iedzīvotāju skaita samazināšanās,
ierobežotā pakalpojumu pieejamība, nabadzība, vides degradācija, pieejamu
mājokļu trūkums un etnisko minoritāšu un citu sociālās atstumtības riskam
pakļauto iedzīvotāju grupu nelabvēlīgā situācija.
Mainīt lejupslīdes
tendenci: Mēs aicinām visas
iesaistītās puses, attiecīgās aģentūras un valsts pārvaldes institūcijas
kopīgiem spēkiem mainīt lauku teritoriju lejupslīdes tendenci, meklējot
elastīgus decentralizētus risinājumus, savstarpēji sadarbojoties, spēcinot pakalpojumus
lauku teritorijās, sekmējot lauku ekonomikas dažādošanu un sniedzot iespēju
jauniešiem palikt, atgriezties vai pārcelties uz lauku teritorijām.
Nepieciešamība
rīkoties: Mēs uzskatām, ka šie izaicinājumi
jārisina visas Eiropas iedzīvotāju interesēs.
Līderība: Mēs zinām, ka mums ir pienākums nodrošināt līderību. Līderība lauku
attīstībā iekļauj kopīgu rīcību vietējā, reģionālā, valsts un Eiropas līmenī,
un to raksturo apņemšanās, komunikācija, sadarbība un uzticības veidošana.
Partnerības starp valsts pārvaldi un
iesaistītajām pusēm vietējā mērogā: Mēs aicinām iesaistītās puses vietējā
līmenī veidot pozitīvu sadarbību ar valsts pārvaldes institūcijām; mēs aicinām
valsts pārvaldi, starptautiskās institūcijas un atbilstošās aģentūras izstrādāt
jēgpilnas konsultāciju sistēmas, kolektīvus lēmumu pieņemšanas mehānismus, kā
arī nodrošināt ar pietiekamiem resursiem, lai ieinteresētās puses lauku
teritorijās varētu piedalīties politikas veidošanā un īstenošanā.
Mēs aicinām valdības un ES sadarboties ar lauku
kopienām un nodrošināt atbalstu tiesību aktiem, regulējumiem, administrēšanai un
finanšu resursiem. Mēs esam par līdzdalības demokrātijas un tiesiskuma
ievērošanu, kā arī attiecīgo politiku un programmu ievērošanu.
POLITIKAS KONTEKSTS
11. Politikas konteksts:
Mēs atbalstām un augstu vērtējam ES ziņojumus, kas uzlabo sabiedrības
informētību, veicina lauku identitātes
un lauku teritoriju pievilcības palielināšanu, kā arī veiksmīgāk koordinētu
ES politiku un iekļaujošu līdzdalības un sadarbības pieeju ar vietējām
kopienām. Mēs aicinām visas ieinteresētās puses sadarboties, lai sasniegtu iepriekš
minētos mērķus. Mēs aicinām īstenot iekļaujošu partnerības pieeju, lai
izpildītu LESD (Līgums par ES darbību) 174. panta saistības.
BAŽAS PAR POLITIKU
Nabadzība un izslēgšana: Sociālā un teritoriālā kohēzija ir
neatņemama daļa mūsu redzējumā par Eiropas nākotni. Mēs aicinām turpināt
centienus veicināt integrāciju un pilnīgu līdzdalību sabiedrībā. Ir
nepieciešama steidzama rīcība, lai mainītu galējā nabadzībā nonākušo Eiropas
iedzīvotāju situāciju.
Klimata pārmaiņas, vide un dabas resursi:
Mēs sagaidām rīcību,
politiku un kapacitātes celšanu, lai pielāgotos klimata pārmaiņām un ļautu
lauku kopienām piedalīties darbā ar vides aizsardzību un ilgtspēju. Mūsu dabas resursiem irliels potenciāls klimata pārmaiņu ietekmes
mazināšanai un novēršanai. Mēs aicinām iesaistītās personas vietējā
līmenī uzņemties atbildību par dabas resursiem.
IEINTERESĒTĀS PERSONAS
valdības un
Eiropas iestādes atzīt NVO un to tīklu ieguldījumu, respektēt šo tīklu neatkarību
un atbalstīt to aktivitātes. Mēs prasām patiesu, jēgpilnu un iesaistošu
pilsoniskās sabiedrības līdzdalību Eiropas programmu izstrādē un īstenošanā.
Jaunatne: Mēs atzīstam jauniešus kā galveno lauku attīstības
virzītājspēku. Mēs aicinām valdības un pilsonisko sabiedrību apzināt un reaģēt
uz lauku jaunatnes vajadzībām, kā arī dot iespēju jauniešiem aktīvi piedalīties
politiskajos procesos un lauku attīstības veicināšanā.
Sievietes: Mēs aicinām
valdības izstrādāt dzimumu līdztiesīgas lauku politikas un atbalstīt lauku
sieviešu un lauku sieviešu organizāciju iespējas līdztiesīgi piedalīties visos
lauku dzīves aspektos. Ir jāpievērš uzmanība iekļaujošas vides veidošanai,
elastībai un piemērotiem uzņēmējdarbības un digitālajiem risinājumiem.
Vecāka gadagājuma cilvēki: Mēs mudinām pielāgot politiku īstenošanuvietējām
vajadzībām, programmas izstrādājot un ieviešot vietējā vai reģionālā līmenī,
tai pašā laikā saņemot atbalstu no augstākiem pārvaldības līmeņiem. Stratēģijām
jābūt balstītām uz sadarbību, padarot par prioritāti sadarbību starp vietējām
kopienām un vietējo publisko pārvaldi.
Migrācija: Aicinot valdības un citas aģentūras steidzami
strādāt, lai risinātu migrācijas krīzes cēloņus, mēs aicinām uz atbalstošu
reakciju, kas balstās solidaritātē starp tautām. Vietējās pašvaldības un
pilsoniskās sabiedrības organizācijas var vadīt un īstenot integrācijas
centienus.
Mēs rosinām valdības, donorus, pilsoniskās sabiedrības
organizācijas un lauku kopienas atbalstīt un atzīt mazo un ģimeņu saimniecības
kā dzīvotspējīgu un cienītu Eiropas saimniekošanas modeli; atbalstīt paaudžu
maiņu lauksaimniecībā un jaunu lauksaimnieku ienākšanu. Mēs aicinām
atbalstīt un aizsargāt mūsu mazās saimniecības un neradīt tām nevajadzīgus
birokrātiskus šķēršļus.
Ciemi: Mēs aicinām nacionāla mēroga
politikās un programmās par viedo attīstību, kas tiek īstenotas ar ES atbalstu, ietvert un reaģēt uz esošo
situāciju konkrētajā vietā (pat ja tā pasliktinās) un vietējām iespējām. Mēs atbalstām augšupejošā pieejā balstītas
partnerības, kurās satiekas cilvēki, kopienas, uzņēmēji un finanšu atbalsta
sistēmas, izmantojot jau esošās struktūras – vietējās rīcības grupas vai
līdzīgas struktūras.
Mazpilsētas: Mēs
esam par visaptverošu ES politiku, kas vērsta uz mazpilsētām,
atzīstot to nozīmīgo ieguldījumu, veidojot sociālās un ekonomiskās struktūras
lauku reģionos, spēcinot to vitalitāti; un par lielākas uzmanības pievēršanu mazpilsētu
vajadzībām nacionālajās politikās.
RISINĀJUMI
Lauku-pilsētu savienojumi: Mēs atzinīgi vērtējam pieaugušo interesi
gan lauku, gan pilsētu teritorijās par sabiedrības virzītu vietējo attīstību
(SVVA). Mēs aicinām sekmēt sadarbību starp kopienām, organizācijām un
iestādēm lauku un pilsētu teritorijās, lai gūtu maksimālu labumu, ko šāda
sadarbība var sniegt no sociālām, kultūras un ekonomiskām saitēm; un ideju un
labas prakses apmaiņu starp tiem, kas iesaistīti lauku un pilsētu teritoriju
attīstības veicināšanā.
Vietējā ekonomika: Mēs atzīstam vietējās ekonomikas dzīvotspējas spēcināšanas
lielo nozīmību visas Eiropas lauku teritorijās. Mēs aicinām ES un
nacionālās valdības atbalstīt vietējo ekonomiku lauku teritorijās.
LEADER un SVVA: Mēs stingri aizstāvam teritoriālu,
integrētu un partnerībā balstītu lauku attīstības pieeju, kas tiek īstenota ar augšupejošu un vietas attīstībā balstītu pieeju. Mēs vēlamies
redzēt, kā tiek plaši pielāgots LEADER pieejas princips ar vienkāršotu tiesisko
regulējumu un tā izplatīšanos Sabiedrības virzītā vietējā attīstībā un video
ciemu politikā gan ES, gan ārpus tās robežām. Mēs mudināminstitūcijas
un valdības piešķirt finansējumu no ELFLA un citiem fondiem, kas izmanto šo
pieeju (EJZF, ESF, ERAF). Mēs mudinām valdības radīt pamatu
starpnozaru partnerību veidošanai, lai izmantotu LEADER un SVVA pieeju.
Lauku pakalpojumi un infrastruktūra: Mēs
aicinām valdības un pakalpojumu sniedzējus atzīt lauku iedzīvotāju tiesības uz vienlīdzīgu
infrastruktūru un piekļuvi visiem pamatpakalpojumiem, kā arī sniegt iespēju
lauku kopienām pieņemt lēmumus un rīkoties, lai nodrošinātu savām vajadzībām
atbilstošus pakalpojumus un infrastruktūru. Iespējama jaunu decentralizētu
modeļu izmēģināšana pakalpojumu sniegšanai, izmantojot partnerības vai
līgumattiecības. Mēs aicinām iekļaut mobilitāti lauku teritorijās visās
nacionālajās lauku attīstības programmās, nosakot minimālo pakalpojumu
nodrošinājumu visu veidu teritorijām un nosakot atbildības.
Komunikācija un digitalizācija: Mēs
sagaidām, ka
digitalizācijas centieni un veido ciemu procesi labvēlīgi ietekmēs visu Eiropu,
ne tikai tās attīstītākās daļas. Mēs
aicinām valdības, starptautiskos investorus un telekomunikāciju pakalpojumu
sniedzējus steidzami strādāt pie tā, lai visiem lauku iedzīvotājiem, tostarp
attāliem reģioniem, būtu pieejams ātrgaitas internets un mobilie pakalpojumi ar
saskaņotiem tarifiem visā Eiropā. Tāpat jāspēcina digitālo pakalpojumu pieejamā
jaudu.
Izglītība: Mēs mudinām atbildīgos par
izglītību nodrošināt
lauku kopienām efektīvu piekļuvi izglītības pakalpojumiem, iespēju robežās
izmantojot decentralizētus risinājumus, tostarp pamatskolas ciema līmenī,
vidējo un pieaugušo izglītību, tālmācību, brīvprātīgā darba un profesionālo
mācību iespējas, kas piemērotas vietējās un lauku dzīves realitātei.
STARPTAUTISKĀ
POLITIKA UN PIEREDZES APMAIŅA
ES paplašināšanās un kaimiņvalstu politika:
Mēs mudinām valdības un ES (iekļaujošā veidā) paātrināt pievienošanās procesu ar efektīvāku plānošanu
un finanšu atbalsta piešķiršanu ekonomikas attīstībai lauku teritorijās,
pilsoniskās un sociālās attīstības procesiem. Lēmumu pieņēmējiem būtu jāveicina
partnerību veidošanās visos līmeņos un vietā balstītas uzņēmējdarbības
attīstība.
Starptautiskā apmaiņa: Mēs aicinām
izveidot visu Eiropu
aptverošas apmaiņas programmas, radot iespējas nevis šķēršļus, savstarpēji sadarbojoties
valdībām, NVO, starptautiskajiem investoriem un citiem iesaistītajiem ESun
paplašinātās Eiropas līmenī.