Atziņas un iedvesmojošas perspektīvas no ELARD biedriem
Ko nepieciešams mainīt?
Lauku teritorijas saskaras ar dažādām grūtībām, kuru risināšana ilgu laiku tika atstātas novārtā, piemēram, publisko pakalpojumu slēgšana, atpalicība ekonomiskajā attīstībā, samazinās pieeja kultūrai – var minēt, kā tikai dažas no tām.
2022.gadā Komisija izstrādāja ilgtermiņa vīziju lauku apvidiem un Lauku paktu kā daļu no tās. Tas raisa patiesas cerības, ka pārmaiņas sākas.
Lauku teritorijās ir gūti arī panākumi, īpaši pateicoties LEADER programmai, kas ir sinonīms modernām, dinamiskām, labi organizētām lauku teritorijām, kas ir atvērtas ES. LEADER, ar vietējo rīcību grupu palīdzību, risina visdažādākās sabiedrības problēmas. Šie panākumi nav tikai ELARD, bet arī Eiropas Parlamenta, Eiropas Reģionu komitejas un Eiropas Komisijas atbalstīti un veicināti.
LEADER ir metode, instruments, kurā iesaistītās puses ir pieredzējušas. Tas nav Eiropas fonds, bet gan Eiropas lauku attīstības programma ar metodi un pamatprincipiem: eksperimenti, inovācijas, tīklošanās, sadarbība un labās prakses, to nostiprināšana un izplatīšana.
LEADER padara Eiropas projekta ieguvumus redzamus vietējās teritorijās. Tas ienes Eiropu katrā pilsētā, katrā ciemā, un, ja to izmanto atbilstoši – mazina eiroskeptiskās tendences. LEADER ir tiešs instruments, kas vēršas pret “Nevienlīdzības ģeogrāfiju”, kā to norādīja Reģionālās politikas un pilsētpolitikas ģenerāldirektorāta (DG REGIO) 2023. gada 12. jūnija publikācija.
Kopējās Lauksaimniecības politikas ietvaros LEADER ir instruments, kas sniedz vislielāko ieguldījumu ilgtermiņa vīzijas lauku apvidiem sasniegšanā. Tomēr iesaistītajiem dalībniekiem nepārtraukti tiek prasīts darīt arvien vairāk ar arvien mazākiem resursiem.
LEADER un SVVA ir mūsu redzējums un pieeja. Tā jau ir ieviesta, un teritoriālie partneri un interesenti jau ar to eksperimentē. Tomēr būtiski trūkst finansējums lauku attīstībai. Šai pieejai un instrumentiem nepieciešams lielāks finansējums.
Turklāt LEADER/SVVA pārvaldība un multifondu izmantošana kļūst arvien sarežģītāka ar katru programmēšanas periodu – Eiropas Lauksaimniecības Fonda lauku attīstībai izņemšana no Kopējo noteikumu regulas vēl vairāk akcentē šo problēmu. Atsevišķas valstis kā, piemēram, Zviedrija, Portugāle vai vairāki Francijas reģioni, nolēmuši nepagarināt multifondu SVVA pieeju nākamajā programmēšanas periodā.
Mēs aicinām vienkāršot ietvaru un nodrošināt labākus darba apstākļus.
Neaizmirstam, ka, runājot par lauku attīstību, mēs nerunājam par institūcijām, uzņēmumiem vai zemnieku saimniecībām. Mēs runājam par cilvēkiem: vietējiem ieinteresētajiem, Eiropas lauku iedzīvotājiem, kuriem mēs varam piedāvāt labāku dzīvi.
Vai ir saprātīgi pieņemt, ka mēs varam attīstīt nodarbinātību, atjaunot publiskos pakalpojumus, stiprināt sociālo kohēziju, izveidot jaunus transporta veidus, piesaistīt jauniešus viņu teritorijā, nodrošināt lauku teritoriju iedzīvotājiem labākus dzīves apstākļus tikai ar 5% no Kopējās lauksaimniecības politikas budžeta?
Mūsu praktiskie politikas ieteikumi nākotnei
ELARD prasa neatkarīgus, atbilstošus un uzticamus finanšu resursus lauku attīstībai, ko īsteno vietējie dalībnieki, izmantojot daudznozaru pieeju ar saskaņotiem un vienkāršotiem Eiropas noteikumiem.
• Neatkarīgi, pietiekami un ilgtspējīgi finanšu resursi
• Starpnozaru pieeja, lai izvairītos no izolētām darbībām
• Vienkāršoti un vienoti Eiropas noteikumi.
Attiecībā uz finanšu resursiem, ELARD izvirza vairākus iespējamos virzienus. Šie ir tikai priekšlikumi, kurus ir vērts izpētīt ciešākā sadarbībā ar dažādām Eiropas Komisijas ieinteresētajām institūcijām.
Lauku attīstība nav tikai daļa no KLP.
Tomēr, KLP ir tikai daļa no lauku attīstības.
Ar ELARD viedokli var iepazīties šeit.
Foto: ELARD